loading...
حرفه و فن سوم راهنمايي
علي تقي زاده بازدید : 0 سه شنبه 30 مهر 1392 نظرات (0)

 

واحد 5

1 - آشنايي با خودرو

2- تعمير و نگه داري شيرآلات در منزل

 

 

 

خودرو مجموعه اي از قطعات مختلف است كه در ارتباط با يك ديگر به طور هماهنگ كار مي كنند. نتيجه اين كار توليد قدرت در موتور است كه سبب حركت اتومبيل مي شود. بخش هاي اصلي يك خودرو عبارتند از :موتور، دستگاه انتقال قدرت، فنربندي و تعليق ،برق ، هدايت و فرمان ، چرخ و ترمز،بدنه و شاسي

1 – موتور

كار موتور تبديل انرژي شيميايي و حرارتي بنزين به انرژي حرارتي و سپس انرژي مكانيكي است كه باعث حركت خودرو مي شود (حرارت ناشي از احتراق بنزين در مجاورت هوا در اثر ايجاد جرقه در محفظه ي احتراق، موتور را روشن مي كند)

 

 

 

2 – دستگاه انتقال قدرت :

اين مجموعه وظيفه دارد قدرت توليدي موتور را به چرخ ها منتقل كند. دستگاه انتقال قدرت شامل كلاچ، جعبه دنده و ديفرانسيل است.

كلاچ :كلاچ دستگاه قطع و وصل قدرت محسوب مي شود و امكان تعويض دنده را فراهم مي كند (در جا كار كردن خودرو را در حالي كه از آن هيچ استفاده نمي شود خلاص كار كردن مي گويند) جعبه دنده: (اگيربكس): مجموعه اي است كه در آن تعدادي دنده براي ايجاد سرعت و يا قدرت هاي مختلف تعبيه شده است.

ديفرانسيل : وظيفه انتقال حركت از جعبه دنده به چرخ ها را بر عهده دارد.

 

 

 

3 – فنربندي :

به علت ناهمواري هاي سطح جاده ها، سيستم تعليق در هر دقيقه بين 1000 تا 1200 بار نوسان مي كند . وظيفه اين قسمت خنثي كردن اين نوسانات است تا ضربه به اتاق خودرو و سرنشينان آن منتقل نشود.

 

 

 

4 – برق خودرو: براي راه اندازي و روشن كردن موتور از باطري استفاده مي شود. وظيفه باطري تأمين برق خودرو و روشنايي چراغ هاست.

 

 

 

باطري: يك مخزن الكتروشيميايي است كه انرژي الكتريكي را به صورت انرژي شيميايي ذخيره مي كند و در صورت لزوم آن را به انرژي تبديل مي نمايد و براي مصرف به سيستم برق اتومبيل منتقل مي كند.

دينام (ژنراتور): علاوه بر باطري،منبع ديگري به نام دينام وجود دارد كه نيروي مكانيكي را به نيروي الكتريكي تبديل مي كند.

وقتي موتور روشن مي شود و دينام به دور معين خود مي رسد، وظيفه ارسال انرژي الكتريكي به دستگاه هاي مصرف كننده را نيز به عهده مي گيرد. علاوه بر اين،مقدار برق مصرفي باطري را در ابتداي كار تأمين مي كند و آن را هميشه در حالت شارژ نگه مي دارد.

 

 

 

5 – هدايت و فرمان :

هدايت چرخ هاي جلو از طريق فرمان و جعبه دنده فرمان صورت مي گيرد. فرمان ها ممكن است مكانيكي يا هيدورليكي باشند.

 

 

 

6 – چرخ و ترمز:

نيروي موتور از طريق مجموعه انتقال قدرت به چرخ ها مي رسد و باعث حركت اتومبيل مي شود. لاستيك ها مجموعه وزن خودرو و سرنشينان و بار را تحمل مي كنند.

دستگاه ترمز: اهميت دستگاه ترمز را همگان به خوبي مي دانند قدرت ترمز در اثر افزايش فشار روغن و تأثير آن بر لنت هاي ترمز ايجاد مي شود.

بازديد روغن ترمز: مخزن روغن ترمز توسط كارخانه سازنده علامت گذاري شده است. شما با بازكردن در مخزن مي توانيد ارتفاع روغن را كنترل كنيد. اگر ارتفاع روغن از خط مورد نظر پايين تر باشد، مي توان مقداري روغن ترمز به آن اضافه كرد.

7 – بدنه و شاسي :

بدنه خودرو به گونه اي ساخته مي شود كه بتواند كليه قطعات ديگر را نگه داري كند. بدنه ، خودرو روي شاسي سوار شده است.

بازديد روغن موتور:

در يك موتور 120 تا 150 قطعه ي متحرك وجود دارد. اين قطعات در صورتي مي توانند وظايف خود را به درستي انجام دهند كه به موقع روغن كاري شوند. به اين دليل، قبل از هر بار روشن كردن موتور بايد سطح روغن آن كنترل شود. براي اين كار خط كش (شاخص) مخصوص را كه روي آن علامت گذاري شده تعبيه كرده اند. اين شاخص ارتفاع حداقل و حداكثر روغن را نشان مي دهد.

 

 

 

بازديد آب رادياتور:

وظيفه رادياتور در درجه اول خنگ نگه داشتن موتور است. بايد بدانيد كه حرارت موتور در حال كار به حدود 700 درجه سانتي گراد مي رسد. در بدنه موتور فضاهاي خالي وجود دارد. آب در اين فضاها جريان پيدا مي كند و به اين ترتيب ، مانع داغ شدن موتور مي شود. دماي موتور اغلب 70 الي 90 درجه سانتي گراد است. براي بازديد آب و ضديخ در رادياتور، كافي است در رادياتور را باز و ارتفاع آب را كنترل كنيد و در صورت كم بودن آب مي توانيد مقداري آب و ضديخ به آن اضافه كنيد.

 

 

 

 

  2 – تعمير و نگه داري شيرآلات در منزل:

 

 

 

آب مايه حيات است. پس اين نعمت گران بها را بايد به گونه اي مصرف كرد تا حدامكان از به هدررفتن آن جلوگيري شود. شيرآلات بهداشتي در حقيقت وسايلي هستند كه به كمك آن ها مي توان مقدار مصرف يك مايع را كنترل كرد.قسمت هاي داخلي شير دنباله كوتاه :

اجزاي شير دنباله كوتاه عبارتند از :

1 – بدنه ،

2 – مغزي

مغزي از قسمت هاي زير تشكيل شده است:

1 – حلزوني

2 – مهره و درپوش

3 – مهره نگه دارنده

4 – دستگيره

واشر تخت فيبري يا پلاستيكي مغزي و نحوه تعويض آن .

اين واشر وظيفه آب بندي محل اتصال مغزي به بدنه ي شير را به عهده دارد. پس همه مراحل تعويض آن مشابه واشرهاي قبل است و سر مغزي همانند واشر تخت عوض مي شود

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 34
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 11
  • بازدید ماه : 13
  • بازدید سال : 13
  • بازدید کلی : 86